Stel je de volgende situatie eens voor:

Het is 08.30 uur en je komt op de afdeling. Je vraagt of iemand zich nog ziek heeft gemeld. “Nee, niemand heeft zich ziek gemeld, iedereen is er”, krijg je te horen. Je loopt naar jouw kantoor, zet de pc of laptop aan en je gaat een kopje koffie of thee halen. Waar je normaal gesproken overvallen wordt met allerlei vragen, zie je nu alleen maar vriendelijke gezichten die jou goedemorgen wensen. Je haalt koffie/thee en je loopt naar jouw werkplek. Als eerste open je de mail en het gekke is dat je slechts acht mailtjes heb. “Weet je nog dat ik er dagelijks meer dan 80 kreeg?”, mijmer je. Je klikt vervolgens op jouw agenda en je ziet dat er geen vergaderingen gepland staan voor vandaag.

Je hebt een blok van drie uur, waarin je wilt nadenken over de doelen van volgend jaar. Een aantal collega’s komt je daar bij helpen. Vanmiddag, zo besluit je, wil je een wandeling met een collega maken, waarvan je vermoedt dat ze niet lekker in haar vel zit. “Beter voorkomen dan genezen”, even naar buiten, weg van de afdeling, gewoon een gesprek aangaan. De koffie smaakt zowaar lekker, geen enkele collega komt naar jouw bureau met een – voor hen – dringende vraag. Zij weten precies wat ze moeten doen en hoe ze moeten handelen bij vragen. Er heerst een fijne rust op de afdeling, zonder dat het op een stiltecentrum lijkt. Je zet wat muziek op en je hoort een aantal nummers die je graag hoort.

Je eet een lunch die heerlijk smaakt en je besluit om na de lunch een wandeling met de collega te maken. Het gesprek loopt, jouw onderbuik klopte en zij waardeert jouw betrokkenheid. Met een goed gevoel loop je drie kwartier later weer naar jouw kamer. Geen commentaar van andere collega’s (“waar was je?”), je hoort collega’s lachen en het valt je op dat het loopt. Mensen weten wat er van hen verwacht wordt, geen gestreste gezichten, maar wel werkplezier.

Het is 16.00 uur en eigenlijk wil je wat eerder naar huis; het werk is bij en je wilt jezelf een cadeau doen; een paar schoenen, laarzen, een mooi boek of desnoods een boor. Je zegt dat je wat eerder naar huis gaat en je hoort wat collega’s zeggen “fijne avond en tot morgen”. Er wordt een grapje gemaakt en met relaxed gevoel loop je de deur uit richting de auto.

Het klinkt raar, hè? Toch is dit geen raar scenario, integendeel. En jij verdient zo’n dag, die echt niet onbereikbaar is.

 

De realiteit

Je komt ’s ochtends op het werk en je hoort een collega aan de telefoon zeggen “ziek maar even goed uit, het schijnt te heersen.” Voordat jij met opgetrokken wenkbrauwen kon vragen wie zich ziek heeft gemeld, krijg je te horen dat er iemand ziek is, we nu iemand tekort komen en dat jij het moet gaan regelen. Je loopt naar kantoor, een aantal mensen zegt goedemorgen, sommigen zeggen niets, je haalt vlug koffie en zet deze op jouw bureau. Je opent jouw pc en ziet dat het een drukke dag gaat worden. Een volle inbox, vijf vergaderingen en amper tijd tussendoor. Je begint met het regelen van een invaller voor de zieke collega. Tussendoor wordt je gestoord door vragen van collega’s. Na drie kwartier merk je dat jouw koffie koud is geworden…..

Goed, je snapt waar dit verhaal naar toe gaat.

 

Je mist soms wat praktische kennis over bijvoorbeeld verzuimbegeleiding, het geven van feedback, vergaderingen, lastige collega’s, werkplekken, burn-outs en noem het maar op, waar jij mee te maken hebt. Goed, vrienden en collega’s van andere afdelingen geven tips, maar jij weet dat dit niet voldoende is. Je wilt niet dat anderen een tip op jouw bureau gooien en dan weer weg lopen. Je wilt nu eens echt geholpen worden. Het liefst door iemand die precies in dezelfde situatie heeft gezeten, iemand waar jij je prettig bij voelt, die jou niet gaat beoordelen, maar jou juist wilt helpen. Hoe fijn zou dat zijn? En

 

Een paar jaar later had ik weer zo’n moment op mijn kantoor. Ik ging nadenken over welke trainer of coach ik wilde en een paar kopjes koffie verder bedacht ik me, dat ik iemand wilde die naar mijn kantoor kwam, die een dag met me optrok en me direct wat handige tips zou geven. Ook iemand die na een maand een keertje langskwam om te kijken of ik wat had gedaan met zijn/haar aanbevelingen. Het is makkelijk om een advies te geven en dan verder te gaan als coach, het werkt volgens mij beter als nadien nog een paar keer contact houdt.  Iemand die jou kan helpen met het bereiken van dat ideale scenario, wat echt niet zo moeilijk is.

 

Lijkt het je wat om ontspannen op het werk te verschijnen, om alles onder controle te hebben en om met een goed gevoel naar huis te gaan? Neem dan contact met me op, dan ga ik je daarbij helpen.

 

Tarief

Natuurlijk wil je weten wat de kosten hiervan zijn? Ik begin met een vrijblijvend voorgesprek, waarbij we samen bespreken wat jouw knelpunten zijn. Ik kom vervolgens een dagdeel bij je langs op kantoor, daar laat je me zien waar het volgens jou aan schort. Ik zal je dan het nodige gaan vragen (open vragen, geen kritiek leveren), zodat ik weet hoe ik jou kan helpen. Thuis schrijf ik mijn aanbevelingen op, die ik met je ga doornemen bij een volgend bezoek. Tijdens dat bezoek gaan we de oplossingen oefenen, zodat jij voortaan een nog betere leidinggevende zult zijn. Een maandje later bel ik je op, om te informeren hoe het met je gaat, welke vorderingen je hebt gemaakt en waar ik je nog mee kan helpen.

Dit alles bied ik aan voor € 1250 exclusief btw/reiskosten (€0,35 per kilometer en €35 per reisuur).